Levvel-bloc
Harlingen
Met de plaatsing van een heus Levvel-bloc op de Nieuwe Willemshaven in Harlingen, kan nu iedereen kennismaken met de nieuwe bekleding van de Afsluitdijk.
Das könnte dich auch interessieren
-
Cruise Port Harlingen
Cruise Port HarlingenCruise Port Harlingen is een historische haven in het hart van Unesco Werelderfgoed Waddenzee. Harlingen, met één van de oudste zeehavens van Nederland, is de aankomst- en vertrekhaven van kleine en grote cruiseschepen.
HarlingenBezienswaardigheid
Harlingen- Naar een idee van gemeentelijke projectleider Minne Schiphof, en opgepakt door wethouder Paul Schoute, plaatste bouwconsortium Levvel, een heus Levvel-bloc op de Nieuwe Willemshaven in Harlingen om iedereen te kunnen laten kennismaken met de nieuwe bekleding van de Afsluitdijk. Met het onthullen van het informatiebord maakte wethouder Paul Schoute, samen met Frans de Kock van Rijkswaterstaat en Carlos Mollet van Levvel het blok toegankelijk voor publiek. Iedereen kan het blok nu van dichtbij bekijken en letterlijk bevoelen, want aanraken mag.
Komt dat zien
Het Levvel-bloc is een grote jongen en weegt 6.500 kg (6,5 ton) en heeft aan de bovenkant twee ‘poeltjes’ en een ruwe bovenlaag waarop algen en plantjes kunnen groeien. Door openingen tussen en in het blok wordt water efficiënt afgevoerd. Een baanbrekend innovatief ontwerp binnen de waterbouw, dat alle stormen kan doorstaan. Komt dat zien!
De Afsluitdijk
Er gebeurt nogal wat in de tijdelijke volautomatische productiefaciliteit op de Nieuwe Industriehaven in Harlingen. Levvel - het bouwconsortium bestaande uit BAM, Van Oord en Rebel - produceert in opdracht van Rijkswaterstaat 75.000 exemplaren van dit golfbrekende Levvel-bloc. Met de 2 meter verhoging en versterking door de Levvel-blocs is de 32 km lange Afsluitdijk ook in de toekomst beschermd tegen de kracht van het water; een buurproject met wereldwijde bekendheid waar gemeente Harlingen letterlijk aan verbonden zit en uiteraard interessant is voor inwoners, bedrijven en bezoekers.
Besparing
Door toepassing van de Levvel-blocs is in totaal 200.000 m3 minder beton nodig. Dit levert een besparing van 40.000 ton CO2 op (een reductie van 56%). Door het regelmatige legpatroon (dakpansgewijs) kunnen de blokken sneller én veiliger gelegd worden. Ook wordt op die manier de ruimtelijke en visuele samenhang behouden, en daarmee de unieke waarde van de Afsluitdijk.
- KinderenJa
- AlternatiefJa
- GroepenJa
- ZakelijkJa
- GezinnenJa
- JongerenJa
- ScholierenJa
- StudentenJa
- VolwassenenJa
- SeniorenJa
- LGBTQIA+Ja
- Afstand tot jouw locatie:
Standorte
Alle Standorte anzeigen-
Elfstedenmonument Tegeltjesbrug Gytsjerk
Elfstedenmonument Tegeltjesbrug GytsjerkOver het riviertje De Murk bij Gytsjerk vind je de bekende Tegeltjesbrug, hét Elfstedenmonument van Friesland.
Gytsjerk -
Neergestort Amerikaans vliegtuig
Neergestort Amerikaans vliegtuigBij Herjuwsmawei 2 stort op 24 augustus 1944 een Amerikaanse B17 neer. Ontdek hier het bijzondere verhaal.
Marrum -
Hotze Schuil
Hotze SchuilStandbeeld van Hotze Schuil, keizer onder de kaatskoningen. Zijn bekendste bijnaam luidde ‘De Lange’. Hij werd in 1999 uitgeroepen tot ‘kaatser van de eeuw’.
Harlingen -
Mummiekelder in Nicolaaskerk Wiuwert
Mummiekelder in Nicolaaskerk WiuwertIn de Nicolaaskerk in Wiuwert werd in 1765 tijdens houtsnijwerkzaamheden een bijzondere vondst gedaan. Timmerlieden vonden bij toeval gave lichamen in de grafkelder. Het was de schrik van hun leven. In paniek renden ze de Nicolaaskerk uit.
Wiuwert -
Dobbepaarden fotokunstwerk
Dobbepaarden fotokunstwerkOntdek het liggende fotokunstwerk midden in de Ozingadobbe, de plek waar de paarden in 2006 ingesloten raakten.
Marrum -
Elfstedenbruggetje Bartlehiem
Elfstedenbruggetje BartlehiemBartlehiem heeft geen stadsrechten, het is zelfs geen dorp, maar toch is dit gehucht is een wereldberoemde plaats aan de Elfstedenroute.
Wânswert -
Slachtedijk
SlachtedijkDe Slachtedijk is ontstaan uit een oud stelsel van polderdijken, die gezamenlijk deze nieuwe dijk vormden. De dijk loopt van Oosterbierum aan de Waddenzee naar Raerd aan de voormalige Middelzee. Vanaf omstreeks 1500 wordt er gesproken van de Slachtedijk.
Achlum -
Commandopost Grou
Commandopost GrouCommandopost Grou is één van de bezoekerslocaties van het Museum Bescherming Bevolking. Waan je door de wereld van de Koude Oorlog en bezoek de ondergrondse bunkers.
Grou -
Bunker Koehoal
Bunker KoehoalDe enige overgebleven bunker van Stelling Koehoal is een blijvende herinnering van de luchtoorlog boven Friesland.
Oosterbierum -
Zwarte Haan: visvriendelijk malen
Inhalte können nicht angezeigt werden, da die Cookies nicht akzeptiert wurden. Wenn Sie sich dieses Video trotzdem anschauen möchten, akzeptieren Sie bitte die Cookies.
Zwarte Haan: visvriendelijk malen
(beluister hier het audioverhaal)
Je zag de typisch blauwe kleur waarschijnlijk al van verre: het dak van het zeegemaal dat hier sinds 1973 staat en genoemd is naar waterschapsvoorzitter Henk Miedema. Dit gemaal kan tot 700 kubieke meter per minuut water vanuit de vaart in zee lozen. Als je hier even blijft staan, kun je zomaar het gemaal horen aanslaan, want die schakelt automatisch in.
Een geweldige uitvinding dus, een gemaal, maar er zit ook een nadeel aan. Gemalen zijn namelijk net als dijken en sluizen een grote hindernis voor trekvissen, omdat zij voor hun overleving tussen zoet en zout water moeten kunnen migreren. In 2015 is dit gemaal visvriendelijk gemaakt, door de pompen aan te passen en een vispassage met een lokstroompomp te maken.
Jammer genoeg is het niet te zien, maar in het voor- en najaar is het hier een drukte van belang op vissengebied. Trekvissen als spiering, trekkend driedoornig stekelbaarsje en paling maken dan gebruik van het vismigratiesysteem in het gemaal.
Instinct drijft volwassen palingen hier in de herfst naar het einde van de Kouwe Faart toe, omdat ze naar de zoute Waddenzee willen. Een waaier beschermt ze als ze met het uitstromende water mee de zee in worden gepompt. Eenmaal in zee zit hun reis er nog lang niet op. Ze leggen maar liefst 5000 kilometer af naar hun geboortegrond, de Sargassozee bij Mexico, om te paaien.
De jonge palingen die daar worden geboren, glasaaltjes genoemd omdat ze doorzichtig zijn, drijven vervolgens op de golfstromen mee naar Europa. Zo komen ze in de lente onder andere hier achter de dijk terecht. En dan is het hun beurt om dit gemaal te trotseren, nu landinwaarts. Een lokstroom van zoet water helpt hen door een buis onder de dijk door, waar ze hier in de bak onder je voeten terecht komen. Maximaal twee uur later gaat hier onder water een schuif open. En zo begint de kringloop van het leven opnieuw.
Ingesproken door:
Theun Mosk werkt inmiddels 20 jaar als ontwerper in theater, zowel voor dans, opera, toneel, performance, mime en muziektheater. Daarnaast maakt hij installaties in de openbare ruimte en ontwerpt hij landschapswerken.In 2008 kwam Theun in aanraking met Joop Mulder toen hij samen met Robert Wilson en Boukje Schwiegman ‘Walking’ ontwierp tijdens Oerol. “Joop is voor mij een van de belangrijkste inspiratiebronnen. Een klein duwtje of idee kon uitmonden in een zee van gedachten en inspiratie. Hij was een diesel, met een enorme drive en noodzaak, dat maak je zelden mee. Mensen als Joop zijn nodig om de grenzen te verleggen en nieuw horizonnen te creeëren. Zij doen een leven en samenleven enorm verrijken.”
Dit verhaal is onderdeel van de route Gemalen Verhalen van Sense of Place
Je zag de typisch blauwe kleur waarschijnlijk al van verre: het dak van het zeegemaal dat hier sinds 1973 staat en genoemd is naar waterschapsvoorzitter Henk Miedema.
St. Jacobiparochie
In der Nachbarschaft
-
Waddenzeedijk - Herbaijum | Elfstedenpad: etappe 9
Waddenzeedijk - Herbaijum | Elfstedenpad: etappe 9(18.0 km)Kimswerd -
Eetbaar Fryslân: foodroute Franeker - Harlingen
Eetbaar Fryslân: foodroute Franeker - Harlingen(42.0 km)Kimswerd