Britischer Soldatenfriedhof Harlingen
Harlingen
Als Reaktion auf die Luftangriffe auf London und andere Orte ordnete die britische Regierung die Bombardierung deutscher Städte und Industriegebiete an. Auf ihren Bombenflügen nach Deutschland nutzten die Alliierten das IJsselmeer als Flugroute.
Hier schon mal ein Vorgeschmack
Als Reaktion auf die Luftangriffe auf London und andere Orte ordnete die britische Regierung die Bombardierung deutscher Städte und Industriegebiete an. Auf ihren Bombenflügen nach Deutschland nutzten die Alliierten das IJsselmeer als Flugroute.
Auch die Route über das IJsselmeer war nicht ganz ungefährlich; Die Deutschen schickten Kampfflugzeuge auf die alliierten Staffeln. In den folgenden Luftkämpfen wurden alliierte und deutsche Flugzeuge teilweise so stark beschädigt, dass sie in das IJsselmeer oder den Noordoostpolder stürzten.
Manchmal gelang es Besatzungsmitgliedern, sich mit Fallschirmen zu retten. Andere starben bei dem Absturz. Die Leichen wurden oft von Fischern geborgen. Manchmal wurden Besatzungsmitglieder irgendwo entlang der IJsselmeerküste an Land gespült, ohne identifiziert zu werden. Die Toten wurden dann in einem namenlosen Grab auf den örtlichen Friedhöfen beigesetzt.
Der Harlingen General Cemetery enthält einen Soldatenfriedhof mit 67 Kriegsgräbern, von denen die meisten Flieger sind. Es gibt 22 Gräber von nicht identifizierten Opfern.
Hier finden Sie Britischer Soldatenfriedhof Harlingen
Begraafplaatslaan 1Harlingen Route planen
vanaf jouw locatie
Standorte
Alle Standorte anzeigen-
Lemster Polders - Grutte Bekken - Uitkijktoren
Lemster Polders - Grutte Bekken - Uitkijktoren Lemmer -
Boonweg: gras en schapen
Aktivieren Sie Cookies, um diesen Inhalt anzuzeigen.
Boonweg: gras en schapen
(beluister hier het audioverhaal)
Het is bijna niet voor te stellen dat de zee deze dijk kan verslaan. Toch was er in de laatste veertig jaar een keer of acht serieuze dijkbewaking nodig. Rinus en Sander Dorst van Zeedefensie zijn dan ook altijd voorbereid. Hier in de werkplaats hangen de zaklampen aan de muur, de portofoons staan aan de lader en ligt het draaiboek op tafel. Voor het geval dát.
Vader en zoon Dorst liggen er niet wakker van, ze weten namelijk precies hoe de dijk erbij ligt. Elke week inspecteren ze de 25 kilometer dijk tussen Harlingen en Nieuwebildtzijl. En elke dag zijn ze hier sowieso te vinden, voor onderhoud en beheer. Zo gooien ze bijvoorbeeld kuilen dicht die door honden zijn gegraven en vangen ze ongeveer 150 mollen per jaar in hun klemmen.
Is dat nou echt nodig? Ja, want gangen, gaten en kuilen kunnen de dijk behoorlijk verzwakken. Ook is de grasmat superbelangrijk om de bovenlaag sterk te houden, hiervoor wordt een mengsel van zes soorten diepwortelend gras gebruikt. Als 80% van een vierkante meter grasmat ook daadwerkelijk uit grassprietjes bestaat, zijn de mannen dik tevreden.
Het gras wordt onderhouden door de schapen die je tussen april en oktober op de dijk ziet grazen. Met hun 'gouden voetjes' trappen ze de grond precies genoeg in en zorgen ze zo voor de ideale stevigheid. Vroeger graasden er ook wel koeien, maar hun hoeven deden meer kwaad dan goed.
De droogte van de laatste zomers baart wel eens zorgen. Schapen hebben soms nauwelijks genoeg te eten en enkele dijkvakken moesten opnieuw ingezaaid worden. Ook zette het waterschap voor het eerst een egger in, een machine die onkruid uit het gras haalt.
Andere soorten grassen en kruiden op de dijk zouden trouwens best een idee zijn, maar of dat veilig is? De proefvakken die je onderweg zag, laten vooralsnog zien dat de combinatie van schapen en gras het beste is voor de stevigheid van de dijk.
Aan de 'achterkant' van de dijk vind je geen gras maar asfalt, met daaronder steen en zand. In de jaren negentig bleek het asfalt zo zwak dat uit voorzorg breuksteen en grond bij de werkplaats is neergelegd. Je weet immers maar nooit. Intussen wordt er ook een proef gedaan met innovatieve asfaltbekleding.
Ingesproken door:
De van oorsprong Friese Esther Kokmeijer is kunstenares, ontdekker, designer and fotograaf. Ze woont tegenwoordig in Rotterdam, maar werkt overal ter wereld.
Esther werkt met Joop Mulder aan een serie projecten waarmee ze met korenbloemen verhalen over water zichtbaar wil maken. Een zee van bloemen, een terp omringd door water, een dijkdoorbraak en Holwerd aan zee, zichtbaar gemaakt met miljoenen bloeiende Korenbloemen. “Inspirerend hoe Joop zo begaan was met het prachtig Waddengebied. Hoe hij verhalen over dit bijzondere landschap tot leven wist te brengen en zich inzette om intieme ontmoetingen te creëren met dit landschap.”
Dit verhaal is onderdeel van de route Gemalen Verhalen van Sense of Place
In der Nachbarschaft
Alle Routen ansehen-
Wasser-Erlebnisroute: Friesische Admiralität
Wasser-Erlebnisroute: Friesische Admiralität(19.6 km)Franeker -
Archeologisches Watt – Friesland – Teil 1
Archeologisches Watt – Friesland – Teil 1(50.1 km)Harlingen -
Etappe 3: Harlingen - Dokkum| Elf-Städte-Fahrradroute
Etappe 3: Harlingen - Dokkum| Elf-Städte-Fahrradroute(80.0 km)Harlingen